måndag 23 juli 2012

Virkpiffad gåbortpresent. Med mönster.

 Att ge bort en vinflaska i tack-för-att-vi-fick-komma-present är ju lite av en klassiker. Lite tråkigt kanske...men vin är ju faktiskt väldans gott. Speciellt rött. Med ett par brieostkex. Och lite fikonmarmelad. Och kanske lite mörk havssalt-choklad till. Och....nu kom jag ifrån ämnet. Jag har virkat ett flaskfodral. Det var ju dit jag skulle komma. Plättlätt sätt att piffa till din gåbortpresent. Jag skrev ner mönstret medans jag pysslade ihop den. Om det är någon som vill flaskpiffa i veckan. Eller någon annan gång för den delen. I rött till gå-bort-glöggen kanske?

Virkat vinflaskefodral in mormorsrutestyle alá Kungen & Majkis.
( Tilda bomullsgarn och virknål nr 3,5)
varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska (14).
varv 3: 2 fm i den första maskan o 1 i nästa, fortsätt så varvet ut (21)
varv 4: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de två nästkommande, fortsätt så varvet ut (28).
varv 5: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i det tre nästkommande, fortsätt så varvet ut (35).
varv 6: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de fyra nästkommande, fortsätt så varvet ut (42).
varv 7: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de fem nästkommande, fortsätt så varvet ut (49)
varv 8: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de sex nästkommande, fortsätt så varvet ut (56)
varv 9: Öka 4 maskor detta varvet så att du har 60 maskor i cirkeln.
varv 10: Börja med 3 lm (fungerar som första stolpen), sedan en stolpe i de två näskommande maskorna, 2 lm, hoppa över två maskor och gör en stolpe i den tredje maskan från nålen. Gör en stolpe var i de två nästkommande maskorna. Och sedan 2 lm. Fortsätt varvet runt med tre stolpar och två lm, hoppa över två maskor och så tre stolpar igen. Slut varvet med en sm i den första stolpen du gjorde, den med tre lm du vet.
varv 11-31: Gör sm så att du kommer till den första lm bågen ( om du vill byta färg börjar du bara med tre lm vid nästa lmbåge). Gör 3 lm och sedan två stolpar runt första lmbågen och två lm. Här fortsätter mormorsrutemönstret med tre stolpar vid lm bågarna och två lm mellan tills fodralet är så långt som du vill ha det det. Fäst trådar, tråckla in ett fint sidenband mellan stolpgrupperna högst upp och dra åt. 

Lycka till!


Och varför texten blir mindre i slutet på mönstret har jag ingen aning om. Se det som ett nykterhetstest.
Varning från socialstyrelsen: Virka mormorsrutemönster kan vara starkt beroendeframkallande. Virka aldrig i samband med bilkörning. På grund av skaderisk, ge aldrig bort en vinflaska utan ett skyddande fodral. Vi rekommenderar Kungen & Majkis vinflaskefodral in mormorsrutestyle.

16 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Underbart!
Det här tar jag till mig :)
Tack för att du delar med dig.

Christel Wijk sa...

Vilken trevlig presentidé. Den blev jättefin.

Karin sa...

Hej! Som alltid har du roliga virkidéer och texter till :)
Karin

MammaElva sa...

Hihi, vad gulligt! Jag skulle bli urglad för en sådan present.

Om Ett Hus sa...

Åh vilken fin!

Petra / Popetotrora sa...

Fint!! Detta skall läggas på minnet!

Cecilia sa...

Oj, vilken bra idé och tack för att du delar ditt mönster! Jag har följt din blogg ett tag, den är otroligt härligt skriven och din fantasi verkar vara totalt obegränsad. :)

Glad sommar!

CreandoPhoto sa...

Såklart! Klart man ska virka ett fodral till vinet. :)

Kramar

Emilia sa...

Vilken snygg gåbortpresent!

marremorr sa...

Så fiffigt!=0)

Petronella sa...

Jättefint! Du är verkligen påhittig!

Helena, Craft and Creativity sa...

Genialt!!! Jag som älskar mormorsrutor!

Tack för att du delar med dig av idé och mönster!

Kram!

leaS sa...

Du har så galna ide'r du måste förmodligen lida av någon form av ide' "ADHD" blir alltid glad och inspirerad av att läsa din blogg. Klart man inte kan ge bort en vinflaska utan ett virkat fodral. Tänk om man hade hälften av din fantasi....... Tack ,för alla tips och mönster.

sveas punkt. sa...

Åh, så smart och snyggt och jag kan misstänka mig bli beroende...

Ankan sa...

Mkt fint,lånar de mönstret..

Malin sa...

Hej hej
När jag följde detta mönster så insåg jag vad snyggt det skulle vara med en mössa i mormorsrutor, om man vill göra det, måste man göra en "platta" högst upp av typ fm, eller går det på nått via att öka men mormorsrutorna? Vad tror du?