tisdag 31 juli 2012

Delikata restprodukter.

Igår bakade jag piroger med tacofärsfyllning. De har jag gjort förr. Men denna gången lyckades jag visst bli av med fyllningen lite för snabbt. Och fick en hel del deg över. Här fick det bli till att improvisera.
Jag plattade ut degen till en rektangel och fyllde ena halvan med västerbottenost och ett par pressade vitlöksklyftor. Vek ihop och nöp ihop ordentligt runt kanterna och formade till en limpa. Lät jäsa i ca 40 min. Smorde med olivolja på ovansidan och strödde på rosmarin och flingsalt. Skar små jack på limpan och wooschade in i ugnen i 225 grader i 25 min.
Ser ni hur gott det luktade? Och att det bubblade upp lite västerbottenost med vitlökssmak ur jacken på ovansidan gjorde ju inte saken sämre.

Och så här i efterhand undrar jag varför i hela friden jag stod och gjorde piroger för....när jag kunde ha gjort dessa bröd av hela degen? Nästa gång gör jag piroger på brödresterna istället.

7 kommentarer:

Sara Malm sa...

Det lät verkligen jättegott, synd att det är så sent annars hade jag satt igång och bakat på en gång :)

MammaElva sa...

Åh, mums! Bara orden vitlök och västerbottenost får mig att vilja tassa bort till kylskåpet och leta snask..

CreandoPhoto sa...

Det låter himmelskt:)

Millas hem sa...

Yes! I see it!:))
Verkligen smarrigt!
Fin dag till dig från mig!

Fröken Fräken sa...

Som jag brukar säga, det kan aldrig gå fel om man blandar in lite ost. Eller mycket ost för den delen. Slurp!

Richard Lindgren sa...

Klart att du var tvungen att göra piroger. De gör ju du varje år vid den här tiden. :-)

Malin på pastill.nu sa...

Men åååh vad gott! Jag är besatt av att göra smördegsinbakade ostknyten i ugn. Av all ost man kan hitta. Och alal andra saker också för den delen, som sparris, choklad och sånt. Man kan äta smördeg hela dagen faktiskt.