tisdag 29 maj 2012

Detta är ett matinlägg. Ett matinlägg med grill-os.

 En av de sakerna som är så himla bra med sommaren, är ju att man kan grilla. Älskar grillat. Här ovan ser ni hemmagjorda grillade cheeseburgare med rökig bbq-sås i, coleslaw, och hemmagjord dressing som vi bjöd kompisar på. Jag hittade det superhemliga receptet på bobigogmomacocsosåsos på nätet. Jag hade inte riktigt alla ingredienserna hemma utan körde lite på känn, men den blev faktiskt riktigt god. Typ hundra gånger bättre än den köpta dressingen i orange flaska.

Bigmac-sås.
4,5 dl majonäs
2 msk  Rhode island dressing
4 msk hackad inlagd gurka
1 msk finhackad gul lök
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk socker
1 krm salt

Asch, nu sa jag ju att det var Bigmac-sås. Nu när det är avslöjat kan ni ju ta och testa den.

Och har man en pappa som är jägare kan man lyxa till det så här en fredagskväll.
Eller vad sägs om grillat vitlöksmarinerat rådjur, timjankryddad ugnspotatis och ljuvlig trattkantarellsås.

Just denna sås kommer från Arla.

Trattkantarellsås.


200 g färska trattkantareller (vi använde torkade, fast blötlagda)
1 vitlöksklyfta
2-3 msk smör
1 msk vetemjöl
2 dl vatten
2 dl vispgrädde
1 msk grönpeppar
1 tsk fransk senap
1 1/2 msk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1/2 dl hackad persilja


Hacka svamp och vitlök. Fräs det i smör i en gryta. Strö över mjölet och rör om. Späd med vatten och grädde. Tillsätt grönpeppar, senap, kalvfond, soja och persilja. Låt såsen koka ca 5 min.


Testa den med vettja. 


Det bästa av allt är ju att vi har tre härliga månader av grillsommar kvar. Väldans härligt det.



8 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Ser ljuvligt smarrigt ut alltihop! :-)

CreandoPhoto sa...

*asg* Attan, du försa dig. Men lugn, jag är tyst som en mus. Kanske provar dock, men avslöjar aldrig vad det är jag bjuder på :)

Kramar

MammaElva sa...

Herregu vad smaskens det ser ut!

Maria B sa...

Och jag som kämpade mig genom bobigogharangen och var så lycklig när jag knäckt koden :D.

Det var ju gratis en liten scroll ner.

Här i Finland är det ju korv som gäller. Affärerna överfulla av säsongskorvnyheter till grillen. Som GBs glassnyheter typ.

Man skulle ha en jägare...

Johanna sa...

Guuuuuud så fruktansvärt orättvist gott det låter! I ett sånt här läge ogillas det starkt att bo i en lägenhet, där en grillkväll alltid är ett lite större projekt. Men jag ska prova, det ska jag!

Anonym sa...

Attans vad hungrig jag blev ;0)
Mvh Agneta

Fröken Pimpinett sa...

Mmm så gott det ser ut. Måste kanske testa den där såsen också.

sophi sa...

Jag gillar verkligen din blogg och läser den regelbundet. Tusen tack för alla fina virkmönster som du så generöst delar med dig utav. Jag kunde inte låta bli att göra undulaten- den är underbar:)
Ha det fint/ Sophi