tisdag 2 augusti 2011

Gorbys, släng dig i väggen.

När jag precis hade flyttat hemifrån och åkte och storhandlade, ja, då ingick alltid snabbmakaroner, ett tiopack korv, fiskpinnar, en storpåse Billys panpizza och en storpåse med Gorbys piroger.

Nu för tiden bakar jag hellre egna piroger. Och i morgon har vi lunchgäster. Så då fick det bli ett gäng. Med tacofyllning. Smaskigt värre.



Pirogdeg.

45 gr jäst
300 gr margarin
6 dl mjölk
15 dl mjöl
4 tsk salt
3 ägg

Tacofyllning:

8 hg köttfärs
2 påsar tacokryddor + ca 1 dl vatten
en hackad lök
en burk creme fraiche
2 hackade tomater

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader. Smula i jästen i en matberedare, häll på jästvätskan och rör tills den löst sig. Knäck i äggen och sedan häll i mjöl och salt. Låt jäsa i ca 40 min till dubbel storlek. Kavla ut, ta ut rundlar på ca 10-12 cm i diameter och fyll med fyllning. Vik ihop pirogen och gaffla längs sidan. Låt jäsa 15-20 min. Pensla med uppvispat ägg. Och woooosch in i ugnen i 200 grader i ca 15-20 min.

Ett tips som jag fick av min mor är att göra fyllningen dagen innan, för den är mycket lättare att hantera när den är kall. Vi fick 49 små goa piroger. 9 åt vi upp på direkten. Och de var riktigt, riktigt goda.

Majkis hjälpte mormor och mig att baka pirogerna. Men hon missuppfattade nog vad det var vi bakade egentligen.

-Jag tycker om bigaråer, sa hon när hon drog i pirogdegen. Och så la hon till:
-Jag är värsta bagarn.



Och lekstugan blev färdigmålad nu ikväll. Imorgon flyttar Majkis in.

3 kommentarer:

Misan sa...

åhhhh gott gott gott med piroger :) det va länge sedan jag gjorde.

kraaaaam

Johanna sa...

Haha, jag gillar också "biggaråer" :) Ska ni ha något avskedskalas för Majkis då? Hoppas att hon får många fina år i nya stugan!

Helgi sa...

Hej!

Skulle du vilja skriva om målningen av lekstugan på ett byggforum för en liten morot? Det skulle nog bli uppskattat!

Hör av dig till mig på mejl så berättar jag mer,
helgibyggla@gmail.com

Vänliga hälsningar
Helgi